Αυταπάτες QE και έξοδος στις αγορές χωρίς αποτιμημένα μεσοπρόθεσμα μέτρα για χρέος – Σχεδιάζεται 4ο μνημόνιο με 30 δισ

https://i0.wp.com/bankingnews.gr/media/k2/items/cache/638da192521f367b71d9fa83ef5bb802_S.jpgΚαλλιεργούνται υπέρμετρες φιλοδοξίες γύρω από την ποσοτική χαλάρωση και την έξοδο της Ελλάδος στις αγορές

Οι προσδοκίες μπορεί να οδηγούν σε αυταπάτες.
Καλλιεργείται η εντύπωση ότι θα βρεθεί μια φόρμουλα ώστε τελικώς η ΕΚΤ να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα περίπου 4 δισεκ. σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης….. και ακολούθως θα βγει η Ελλάδα στις αγορές.
Όλα αυτά είναι αυταπάτες.

Τα νέα στοιχεία που προκύπτουν οδηγούν σε ορισμένα συμπεράσματα τα οποία δεν είναι θετικά για την Ελλάδα.

Ο Επίτροπος Οικονομικών P. Moscovici σε ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΛΑΕ Νίκου Χουντή ανέφερε ότι «τα εν λόγω μέτρα – τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος – θα εφαρμοστούν εάν από την επικαιροποιημένη ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους από τους θεσμούς, στο τέλος του προγράμματος (σ.σ. δηλαδή το καλοκαίρι του 2018), προκύπτει ότι είναι αναγκαία για να επιτευχθεί ο συμφωνηθείς στόχος των ακαθάριστων χρηματοδοτικών αναγκών (GFN), υπό την προϋπόθεση θετικής αξιολόγησης της υλοποίησης του προγράμματος από τους θεσμούς και το Eurogroup.

Σε ερώτηση εάν ακολουθήσει και 4ο Μνημόνιο μετά το φθινόπωρο του 2018, ο Moscovici περιορίστηκε να απαντήσει ότι «θα πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία σύμφωνα με το άρθρο 13 της Συνθήκης του ΕΜΣ», η παράγραφος 3 του οποίου αναφέρει:
«Εάν εκδοθεί απόφαση, σύμφωνα με την παράγραφο 2, το συμβούλιο διοικητών αναθέτει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή- σε συνεργασία με την ΕΚΤ και εφόσον είναι εφικτό, από κοινού με το ΔΝΤ – να διαπραγματευθεί με το ενδιαφερόμενο μέλος του ESM μνημόνιο κατανόησης όπου θα περιγράφονται αναλυτικά οι όροι που θα συνδέονται με τη διευκόλυνση χρηματοπιστωτικής συνδρομής.
Το περιεχόμενο του Μνημονίου Κατανόησης αντικατοπτρίζει τις αδυναμίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν και το μέσο χρηματοπιστωτικής συνδρομής που έχει επιλεγεί.
Παράλληλα, ο διευθύνων σύμβουλος του ESM καταρτίζει πρόταση συμφωνίας για διευκόλυνση χρηματοπιστωτικής συνδρομής, περιλαμβάνουσα τους όρους και τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης, καθώς και την επιλογή των μέσων, που υποβάλλεται στο συμβούλιο διοικητών προς έγκριση».

Από την απάντηση του Moscovici προκύπτει ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους σε αυτή την φάση.
Είναι όμως γνωστό ότι η ΕΚΤ δεν μπορεί να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης χωρίς τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος και χωρίς θετική έκθεση βιωσιμότητας.

Ως προς το 4ο μνημόνιο το bankingnews αναφέρει ότι έχει βρεθεί  λύση για την χρηματοδότηση του 4ου ελληνικού μνημονίου με 30 δισ μετά το 2018
 
Τέταρτο μνημόνιο με 30 δισεκ. ευρώ

Το βασικό πρόβλημα του 4ου μνημονίου, αυτού που θα διαδεχθεί το 3ο μνημόνιο που ολοκληρώνεται τον Αύγουστο του 2018 είναι η χρηματοδότηση.
Καμία ευρωπαϊκή χώρα και κανένα κοινοβούλιο δεν θα εγκρίνει νέο δάνειο στην Ελλάδα όταν οι δανειστές έχουν χορηγήσει 250 δισεκ.
Η προσέγγιση αυτή είναι πολύ σωστή.
Κανείς δεν θα θέλει να ξαναδανείσει την Ελλάδα και εάν το πράξει θα ζητήσει μέτρα σοκ γη και ύδωρ για να χορηγήσει για 4η φορά δάνεια σε μια προβληματική χώρα όπως η Ελλάδα.
Όμως εάν βρισκόταν μια λύση ώστε οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι να μην επιβαρυνθούν με νέα δάνεια προς την Ελλάδα και ταυτόχρονα χορηγούνταν 30 δισεκ. στην Ελλάδα δεν θα ήταν μια καλή λύση…. για το 4ο μνημόνιο;
Η λύση είναι η εξής.
Το τρίτο μνημόνιο ήταν ύψους 86 δισεκ.
Μέχρι τώρα και λαμβάνοντας υπόψη και την δόση που θα εγκριθεί από την δεύτερη αξιολόγηση περί τα 10 δισεκ. θα έχει λάβει η Ελλάδα 46 δισεκ. από το τρίτο μνημόνιο απομένουν άλλα 42 δισεκ.
Θα πάρει άλλα 12 δισεκ. το 2018 και θα απομείνουν αχρησιμοποίητα 30 δισεκ.
Τα 30 δισεκ. του τρίτου μνημονίου θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στο τέταρτο μνημόνιο με ρόλο όμως διαφορετικό σε σχέση με τα προηγούμενα μνημόνια.
Το 2018 η Ελλάδα θα βγει στις αγορές και αυτό σημαίνει σταδιακή ανάκτηση του ελέγχου, όμως για να συμβεί αυτό η Ελλάδα χρειάζεται ένα capital buffer ένα κεφαλαιακό απόθεμα ώστε οι αγορές να ξέρουν ότι υπάρχει plan B και ταυτόχρονα χρειάζεται ένας μηχανισμός προστασίας τύπου μνημονίου για να έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία η χώρα….. και με όρους ΕΚΤ (collaterlas)
Βρέθηκε λύση για την χρηματοδότηση του 4ου ελληνικού μνημονίου με 30 δισ μετά το 2018 και με «ήπια» νέα μέτρα.
Η έννοια ήπια μέτρα προφανώς και στηρίζεται στην παραδοχή ότι τα σκληρά μέτρα θα ληφθούν το 2017 και 2018.
Το τέταρτο μνημόνιο θα περιλαμβάνει λιτότητα αλλά και σχέδια για ανάπτυξη και έτσι χαρακτηρίζεται ήπια λιτότητα.

Η αλήθεια για την ποσοτική χαλάρωση

Η ΕΚΤ θα ήθελε να ενσωματώσει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης τα ελληνικά ομόλογα… αλλά για πολύ συγκεκριμένο λόγο ο στόχος αυτός είναι ανέφικτος εάν δεν πληρούται 100%.
Η ΕΚΤ θα ήθελε να ενσωματώσει τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης για τους εξής λόγους

1)Για λόγους νομισματικής ισορροπίας.
Η Ελλάδα ναι μεν δεν διαθέτει πιστοληπτική διαβάθμιση από ΒΒΒ- και υψηλότερα αλλά παραμένει σε πρόγραμμα στήριξης.
Η ΕΚΤ υπό αυτό το πρίσμα θα μπορούσε να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η Κύπρος που επίσης δεν διαθέτει βαθμολογία investment grade και δεν βρίσκεται σε πρόγραμμα στήριξης βρίσκεται εκτός ποσοτικής χαλάρωσης…
Η Κύπρος καταφέρνει ωστόσο να δανείζεται μόνη της από τις αγορές με πολύ καλά επιτόκια.

2)Για λόγους που σχετίζονται με την προσπάθεια στήριξης της απεξάρτησης της Ελλάδος από τα προγράμματα στήριξης.
Η ΕΚΤ θα ήθελε να δει την Ελλάδα να αντλεί κεφάλαια από τις αγορές.

3)Η ΕΚΤ θα ήθελε να στηρίξει την προσπάθεια των ελληνικών τραπεζών να μειώσουν δραστικά την εξάρτηση τους από το ευρωσύστημα και επίσης θα ήθελε να δει τις ελληνικές τράπεζες να αντλούν ρευστότητα με ικανοποιητικούς όρους από τις αγορές.

Όμως και ενώ οι προθέσεις της ΕΚΤ είναι προφανείς θα ήθελε να βοηθήσει την Ελλάδα μέσω της ποσοτικής χαλάρωσης….η ΕΚΤ λειτουργεί με κανόνες όχι πολιτικούς οπότε δεν μπορεί να παραβιάσει αυτούς τους κανόνες για οποιαδήποτε λόγο.
Η ΕΚΤ έχει ζητήσει από την Ελλάδα
Α)Να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση
Β)Να υλοποιηθούν οι μεταρρυθμίσεις ως ένδειξη σταθερότητας
Γ)Να εφαρμοστούν και αποτιμηθούν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος
Δ)Να χαρακτηριστεί το ελληνικό χρέος βιώσιμο με έκθεση βιωσιμότητας.

Χωρίς αυτές τις παραμέτρους είναι αδύνατη η ένταξη των ελληνικών ομολόγων σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Συν τοις άλλοις τα ελληνικά ομόλογα ήδη βρίσκονται υπό καθεστώς ειδικής ποσοτικής χαλάρωσης από το 2012 όταν η ΕΚΤ αγόρασε ελληνικό χρέος τότε 42 δισεκ. πριν την ενεργοποίηση του PSI+.
Η πιθανότητα τα ελληνικά ομόλογα να ενταχθούν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης στις 9 Μαρτίου είναι μηδενικές.
Στις 27 Απριλίου είναι πολύ μικρές έως μηδενικές.
Στις 17 Μαίου του 2017 ή 8 Ιουνίου υπάρχουν κάποιες πιθανότητες.
Ωστόσο ορισμένοι θεωρούν ότι το ζήτημα του χρέους και της ποσοτικής χαλάρωσης μετατίθεται για μετά τις Γερμανικές εκλογές μετά τον Σεπτέμβριο του 2017…
Σε αυτό το αρνητικό σενάριο θα έχει απομείνει το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου του 2017 οπότε και η Ελλάδα θα έχει την έσχατη ευκαιρία να μπει στην ποσοτική χαλάρωση για πολύ μικρό διάστημα…

bankingnews

Advertisements
This entry was posted in ΕΞΑΘΛΙΩΣΗ, ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΗ ΕΛΛΑΣ, ΜΝΗΜΟΝΙΟ, ΧΡΕΟΣ and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s